Support 2017-01-30T21:13:40+00:00

Oftest stillede spørgsmål!

Vælg din kategori

 

SkoleIT Laptop – Installation og genetablering 2017-09-08T15:39:11+00:00

SkoleIT Laptop hjælper dig med at vedligeholde og opdatere skolens computere.

Hent vejledning her:

 SkoleIT Laptop v2 – Vejledning for grundinstallation og genetablering

Chromebooks – Tilmelding af enhed til domænet 2016-11-02T22:17:19+00:00
Print fra Windows og Mac (Google Cloudprint) 2017-03-24T15:48:54+00:00


Print fra Windows

Benyt Windows printmenu fra Officepakken, Adobe og lignende

  1. Word for WindowsInstaller Google Cloudprinter-driver
  2. Ved første print log ind med email-adresse og UNI-loginkode
  3. Vælg den ønskede printer, sæt indstillinger og udskriv

Print fra Mac

Mac-print fra Officepakken, Adobe og lignende

  1. word-macÅben til //google.com/cloudprint
  2. Tryk “Udskriv” og upload dit dokument
  3. Vælg den ønskede printer, sæt indstillinger og udskriv

 


Print fra G Suite (Google Docs)

  1. Google Drev App ikonKlik på printerikon i det åbne google-dokument
  2. Vælg Skift
  3. Vælg den ønskede printer nederst på siden under Cloudprinter
  4. Sæt indstillinger og udskriv

Bemærk:

  1. Excel filer gemmes til pdf før upload for at sikre udskrift i korrekt format.
  2. SkoleIT anbefaler at medarbejdere opsætter computer til direkte print. Find guide under punktet “Opsæt direkte print
Opsæt direkte print (Lokalt netværk) 2017-03-24T15:38:07+00:00

Opsæt til print fra din computer direkte til printer (Via lokalt netværk – ej cloudprint)

Download guide i pdf-format.

Skriv til support@skoleit.dk for oplysning om printeres IP-adresser

Teamviewer – adgang uden opsyn 2017-02-27T13:46:55+00:00

Efter aftale med SkoleIT kan du give adgang til din computer uden at du behøver at være til stede. Vi benytter dette i support situationer af længere varighed.

Se her hvordan du klargør Teamviewer

Google Drev plugin til Microsoft Office 2017-01-30T21:33:38+00:00

Ved hjælp af dette lille plugin er får du en ekstra fane i Officepakkens topmenu. Herfra kan du oprette, åbne og gemme direkte på eller fra Google Drev (Google Drev).

Hent og installer Google Drev plugin til Microsoft Office

 

Google Drev pluging - Office Pro Plus

Intet netværk – SkoleWiFi (Image Laptop) 2017-02-27T13:49:30+00:00

Kan du ikke længere tilslutte dig netværket SkoleWiFi kan det skyldes at du har skiftet adgangskode på dit UNI-login. SkoleWiFi benytter UNI-login til godkendelse af brugere på netværket.

Nødvendig handling

Skift adgangskoden til din brugerkonto på pc’en så den stemmer overens med dit UNI-login. Herefter vil du igen kunne tilgå SkoleWiFi som tidligere.

(Start –> Kontrolpanel –> Brugerkonti –> Skift din adgangskode)

Baggrund:

Du kan til enhver tid skifte din UNI-login adgangskode på //brugerprofil.emu.dk

SkoleIT Radius 2017-01-30T21:14:41+00:00

Med SkoleIT Radius og Netværk håndterer SkoleIT brugerlogin på din skoles netværk.

Denne vejledning hjælper dig med:

  1. SkoleIT Radius – Information og vejledning
Google Apps fra mobil og tablet 2017-01-30T21:05:14+00:00

Din smartphone og tablet understøtter Google Apps fuldt ud. Følg vejledning herunder for at få det fulde udbytte af skyen og tilgå mail, kalender, kontakter og dokumenter fra dine mobile enheder:)

Denne vejledning hjælper dig med:

  1. Opsæt mobil og tablet til Google Apps

 

Opsæt Google Apps mail, kontakter, kalender

 

Aktiver to-trins sikkerhed på Google G Suite 2017-05-22T19:55:21+00:00

For at sikre adgangen til din personlige Google G Suite konto anbefaler vi at aktivere 2-trins bekræftelse for login. Ved at aktivere to-trins bekræftelse på din Google Apps Konto bliver du med mellemrum bedt om at bekræfte dit ejerskab i form af en 6 cifret kode som du modtager pr sms.

Denne vejledning hjælper dig med:

Opsætning af to-trins sikkerhed på din Google G Suite Konto

 

2-faktor sikkerhed - Google Apps for Skoler

Opsæt Gmail i Outlook & Mac Mail og overfør gamle e-mails 2017-01-30T21:07:21+00:00

gmail-logoDenne vejledning hjælper dig med:

  1. Opsætning af Gmail i Outlook / Mac Mail
  2. Overførsel af gamle mails til Gmail

Opsæt Outlook & Mac Mail og overfør gamle mails – Gmail

 

Sikker mail: Bestilling og installering af medarbejdersignatur 2016-07-14T07:51:06+00:00

Når du skal sende fortrolige oplysninger via mail til kommuner eller staten, er den mest sikre løsning at benytte sikker mail. For at du kan modtage og sende sikre mails, skal du have en medarbejdersignatur, så du kan legitimere dig på skolens vegne. Herunder finder du en guide til, hvordan du bestiller og installerer din medarbejdersignatur. Du kan også læse om, hvordan du ændrer den mailadresse, der er tilknyttet medarbejdersignaturen.

Sådan bestiller du en medarbejdersignatur
Bestilling af medarbejdersignatur foretages på denne side: Bestilling af medarbejdersignatur 

Følg trinene og udfyld felterne på siden.
Vælg “Nøglefil straksudsendt”.


Sådan installerer du en medarbejdersignatur
(Installationen og den senere brug af medarbejdersignatur kræver installation af NemID udvidelsesprogrammet)

Når medarbejdersignaturen er bestilt, skal skolens NemID administrator godkende bestillingen på NemID selvbetjeningen. Derefter modtager du en automatisk mail på den mailadresse, der er oplyst ved bestillingen.

Vær opmærksom på, at NemID administratoren foruden at godkende bestillingen også skal oplyse om en installationskode. Når skolens NemID administrator har godkendt bestillingen, og du er i besiddelse af installationskoden, skal nedenstående punkter fuldføres.

Bemærk: Når du når til dette punkt, skal du kontakte SkoleIT support.

  1. Klik på linket, som bliver oplyst i mailen, efter at skolens NemID administrator har godkendt bestillingen.
  2. Følg trinene på siden.
  3. Indtast den midlertidige adgangskode (Installationskoden)
  4. I de sidste trin i installationen bliver brugeren bedt om at indtaste en adgangskode. Dette er koden, som tilknyttes medarbejdersignaturen.


Sådan ændrer du mailadressen, der er tilknyttet medarbejdersignaturen
Det er kun NemID administratoren, der kan ændre i de oplysninger, der er tilknyttet certifikatet.

NemID administratoren kan ændre disse oplysninger på NemID Selvbetjeningen.

Synkroniser UNI-login via EDB-Brugsen 2016-11-02T22:17:19+00:00

Sådan opretter og tilknytter du UNI-login til skolens elever og ansatte via EDB-Brugsen

Tilknytning af UNI-login via EDB-Brugsen

Benyt skolens trådløse netværk – Sådan tilslutter du dig SkoleWiFi 2017-05-22T20:46:11+00:00

Sådan logger du på skolens trådløse netværk

  1. Tilslut dig det trådløse netværk “SkoleWiFi”
  2. Log ind med dit UNI-login

Bemærk: Indtil du har genregistreret din UNI-login adgangskode, benyttes Uni-login standardkode (fx: abc12def).

Kontakt skolens kontor for login-oplysninger, hvis du nægtes adgang.

Jeg kan ikke logge ind! 2016-11-02T22:17:20+00:00

Fejl ved login?

Bliver du afvist ved loginforsøg, kan det skyldes følgende:

  1. Du  har indtastet et forkert UNI-login.
  2. Din adgangskode er endnu ikke aktiv på SkoleITs servere. Vent 1-2 timer og prøv igen.

Afprøv dit UNI-login her//brugerprofil.emu.dk

  1. Lykkes dit login på www.brugerprofil.emu.dk skal du genregistrere din UNI-login adgangskode
  2. Lykkes dit login ikke på www.brugerprofil.emu.dk kan du kontakte skolens
    IT-ansvarlige for at få en ny adgangskode.

 

 

Ingen Internetadgang – Tjek for statisk DNS 2016-11-02T22:17:18+00:00

Har du ikke adgang til internettet skal du sikre dig at IP-adresse og DNS-serveradresse er opsat til automatisk tildeling. Ellers vil brugeren ikke få adgang til internettet.

Gå til netværks- og delingscenter (Windows)

 

Tjek for statisk dns opsætning

 

Sådan kommer du i gang på Google G Suite – (Elever og ansatte) 2017-05-22T19:49:34+00:00

Google login på G Suite for ansatte og eleverSådan logger du på Google G Suite

Gå til www.google.dk

Tryk login øverst til højre og indtast dine loginoplysning

Elever
Brugernavn: joha1234@skolensdomæne.dk /
Kode: UNI-login-kode

Ansatte
Brugernavn: Initaler/navn@skolensdomæne.dk
Kode: UNI-login-kode

Adgang til delte mapper og kalendere

Sådan får du får adgang til Delte mapper på drev og skolens kalendere

Hent og installer Office 365 Pro Plus (Win/Mac) 2017-03-24T14:56:17+00:00

Abonnerer din skole på Office 365 kan du gratis hente og installere 5 eksemplarer

Se vejledning herunder:

  1. Gå til //login.microsoftonline.com
  2. Login med din e-mailadresse og Uni-login-kode
  3. Vælg “Installer nu” for at installere på din computer
  4. Log ind i Officepakken med e-mailadresse og Uni-kode for at aktivere licens

 

Installer Officepakke - Office 365 til skoler

Google Drev App – Flyt Drevmappes destination UDEN at miste data 2016-11-02T22:17:18+00:00

Google Drev App ikon

For at undgå at mapper og dokumenter fjernes fra Google Drev er et vigtig altid at afbryde forbindelsen til Google Drev i Google Drev App på din PC.

Google Drev – Flyt Drevmappe uden at miste data

OneDrive – Flyt Drevmappes destination UDEN at miste data 2016-11-02T22:17:18+00:00

Onedrive ikonFor at undgå at mapper og dokumenter fjernes fra Google Drev er et vigtig altid at afbryde forbindelsen til Google Drev i Google Drev App på din PC.

OneDrive – Flyt Drevmappes destination UDEN at miste data

 

Officepakke på tablet og smartphone (Office 365 mobile) 2016-11-02T22:17:19+00:00
  1. Hent de relevante apps ned på din enheder fra henholdsvis App Store, Google Play eller Windows Store.
  2. Åben de enkeltes apps og login med din e-mailadresse og Uni-Login-kode

Du kan benytte følgende apps:

  • Word
  • Excel
  • PowerPoint
  • OneNote
  • Lync
  • OWA (Outlook Web App)

SkoleIT-Hent-Office365-Mobil

Godt i gang med Office 365 – ansatte og elever 2016-11-02T22:17:19+00:00

Sådan kommer elever og ansatte i gang på Office 365

Hent kortfattet guide Godt igang med Office 365″

Introkursus – Ansatte

Program for SkoleITs Introseminar – Office 365

Delte mapper og dokumenter – Office 365 2016-11-02T22:17:19+00:00

Guide: Delte mapper – Office 365

Læs om:

  1. Delte mapper for ansatte og elever på Office 365 (Teamsite)
  2. Synkroniserer delte mapper og dokumenter til din computer
  3. Gem og åben fra officepakken direkte til delte mapper
Del kalendere – Office 365 2016-11-02T22:17:18+00:00

Guide: Del kalendere – Office 365

Læs om:

  1. Del kalender med enkelt bruger eller gruppe
  2. Del kalender med nyt elevhold
  3. Del kalender med gruppen ansatte etc.
Maillister – Office 365 – Personlige lister for brugere 2016-11-02T22:17:18+00:00

Guide: Maillister – Office 365 – Personlige lister for brugere

Sådan opretter du mailgrupper på skolens Office 365 domæne

 

Mailgrupper – Distributionslister i Office 365 2016-11-02T22:17:18+00:00

Guide: Mailgrupper – Distributionslister i Office 365

Sådan opretter du mailgrupper på skolens Office 365 domæne

– Kun for Exchange Administrator (administrator@skolensdomæne.dk)

Google Drev – Håndtering af mapper og rettigheder (Administrator) 2016-11-02T22:17:20+00:00
Grupper og mail-lister i Google Apps 2017-08-15T14:31:25+00:00

Du kan opsætte skolens egne grupper og mail-lister på Google under “Grupper“.

Vi anbefaler at Grupper administreres fra brugeren administrator@skolensdomæne.dk

Kontakt SkoleIT for vejledning på support@skoleit.dk eller pr tlf  4358 4575.

Bemærk: Der går op til 24 timer før nye gruppers navne og mail-adresser kan søges frem på jeres domæne!
Videresendelse af e-mail fra din Gmail konto 2016-11-02T22:17:19+00:00

Denne guide forklare hvordan du sætter din Gmail op til at videresende dine e-mails til en anden konto.

Inden du sætter din e-mail op til videresendelse skal du være opmærksom på følgende:

  • Når du besvare en videresendt e-mail, vil din svaradresse være en anden end den der blev sendt til
  • Hvis du videresender dine e-mails til en konto uden for din skoles domæne (@skole.dk), vil dine mails højst sandsynligt ikke længere være krypteret. SkoleIT kan derfor ikke anbefale dette!

Sådan sætter du din Gmail op til at videresende alle e-mails

Log ind på den Gmail konto, som du ønsker at videresende e-mails fra.

1 – 4: Naviger hen til “videresendelse” og klik på “tilføj en afsenderadresse”
5:       Skriv den e-mail adresse, som dine e-mails skal videresendes til
6:       Klik “bekræft” og OK til at modtage en bekræftelseskode
          (koden sendes pr. e-mail til din konto du vil videresende til)
7:       Indtast den modtagne bekræftelseskode og klik i feltet “videresend”

1-Gmail_videresende_1x570

2-Gmail_videresende_2


God fornøjelse med videresendelse af e-mails

Venlig Hilsen
SkoleIT

Gmail – Redelegering af en e-mail konto 2016-11-02T22:17:19+00:00

Hvad betyder det at redelegere en e-mail konto

Når man redelegere en e-mail konto, giver man andre personer adgang til kontoen.

Hvornår er det smart at redelegere en e-mail konto?

Det kan være smart at redelegere en e-mail konto, hvis en eller flere skal have adgang til kontoen over tid. Det kan fx være en administrativ konto som kontor@skole.dk, hvor potentielt flere personer skal have adgang, eller hvor der kan ske udskiftning i den / de personer der skal have adgang (ved ansættelsesstop, pensionering osv.). Hvis der sker ændringer i de personer der skal have adgang, ændre man blot kontoens redelegering, og man skal altså ikke tænke på at flytte data / slette data.

Sådan redelegere du en e-mail konto

Log ind på den e-mail konto du ønsker redelegeret. Klik i den rækkefølge billedet nedenfor viser, og afslut (7) med at acceptere, at der sendes en e-mail til den/de konti der redelegeres til.

1-Gmail_redelegere_1x570

Sådan tilgår du en redelegeret konto

Forudsætninger

Inden du kan tilgå en redelegeret e-mail konto, skal du først acceptere, at du ønsker at have adgang til den redelegerede konto. Det gør du ved at klikke et link, som du modtager i en e-mail, efter at en konto er blevet redelegeret ned til dig.

  1. Klik på det link du modtager med posten
  2. Log ud af din Google-Konto
  3. Log ind igen på din Google-Konto.
  4. Log ind på din e-mail konto
    .

Sådan tilgår du den redelegerede e-mail konto

Når du er logget ind på din e-mail konto skal du gøre følgende

  1. Klik på den lille pil ved siden af din e-mail adresse
  2. Klik på skift konto
  3. Klik på den konto vil overtage (kontoen åbner sig nu i et nyt vindue)
2-Gmail_redelegere_2

Kontakt SkoleIT hvis du har spørgsmål

God fornøjelse med redelegering af e-mail

Venlig Hilsen
SkoleIT

iPad – Delte mapper på Websteder – Office 365 2016-11-02T22:17:19+00:00

Guide: iPad – Delte mapper på Websteder – Office 365

Læs om:

  1. Find delte mapper fra iPad Office 365 (Westeder / SharePoint)
  2. Hvorfor kan jeg ikke se hvad de andre skriver ved samtidig redigering (Office 365, iPad)
Administrer delte mapper – (Websteder) – Office 365 2016-11-02T22:17:18+00:00

Guide: Administration af delte mapper og rettigheder – (Websteder) Office 365

Læs om:

  1. Håntering af mapper og justering af rettigheder på Office 365 Websteder
Skift din adgangskode (UNI-login) 2017-03-24T14:55:02+00:00

 UNI-login - Skift adgangskode menuDit UNI-login benyttes på skolens it-løsninger

  • Åben siden: //brugerprofil.emu.dk
  • Log ind med dine nuværende UNI-Login oplysninger
  • Klik på “Skift adgangskode” i menu til venstre
  • Skift din adgangskode (Din kode træder i kraft indenfor 3 timer)

 

 

unilogin-logo

Flere brugere i samme browser 2016-11-02T22:17:20+00:00

Med Chrome kan du hurtigt skifte mellem flere googlekonti i på samme computer. Skift let mellem privat og skole-login eller søskendes konti. Også smart for administrator@dinskole.dk.

Hent Google Chrome

Vejledning:

  1. Vælg indstillinger fra dropdown-menu øverst til højre i chrome (3 korte vandrette linjer).
  2. Opret ny bruger for de konti du ønsker at skifte imellem
  3. Login på ny konto
  4. Skift herefter bruger via ikon øverst til venstre

(Pkt. 1)  SkoleIT-Chrome-indstillinger     (pkt. 2)  opretbrugere-google-chrome    (pkt. 4)  skift-bruger-chrome

Jeg kan ikke se delte kalendere 2016-11-02T22:17:19+00:00

Har du modtaget en invitation til en kalender, som er ejet af en anden end dig, vil den fremkomme i Google Kalender under punktet Andre kalendere i venstre side.

Hvis du har tilføjet din Google konto til et kalenderprogram på din computer, telefon, tablet mm. og derfra ikke har adgang til dine delte kalendere, kan du administrere synkroniseringsindstillinger for din kalendere ved via linket: //www.google.com/calendar/syncselect

Marker de kalendere, du gerne vil se i dit kalenderprogram og vælg Gem – så vil de markerede kalenderne fremkomme efter lidt tid.

Android-enheder på SkoleWiFi 2016-11-02T22:17:18+00:00

Nogle Android-enheder har brug for særlig opsætning for adgang til SkoleWiFi

Hent guiden Android-enheder på SkoleWiFi

 

Når elever og ansatte stopper på skolen 2016-11-02T22:17:18+00:00

Læs vejledning og info for procedure når elever og ansatte stopper på skolen:

Når elever og ansatte stopper på skolen

Praktikanter på Skolens Netværk og Cloudløsning 2016-11-02T22:17:18+00:00

Praktikanter tilknyttes skolen som sekundær institution hos STIL (tidl. UNI-C). Således kan de tilknyttes skolen uden, at de samtidig fjernes fra deres uddannelsesinstitutionen, i den pågældende periode.

Giv praktikanter adgang til skolens IT-løsning (SkoleWiFi og Google Apps / Office 365)

Overfør en lærer til pensionistgruppen 2016-11-02T22:17:18+00:00

En pensioneret lærer kan overføres til pensionistgruppen, således at læreren bevarer sin adgang til SkoleKom med sit UNI-login.

Dette kan gøres på to måder:

1) Skolen kan overflytte læreren til pensionistgruppen i brugeradministrationen, hvis dette gøres før lærerens ophør på skolen. For at gøre dette, skal I følge trinene på illustrationen:

  1. Log ind på jeres brugeradministration.
  2. Vælg “Overfør til pensionister”.
  3. Vælg den pågældende lærer.

Overførelse af lærer til pensionistgruppe

2) Læreren kan selv lave overførslen, efter at han/hun har forladt skolen. Dette gøres på www.skolekom.dk under linket //web.skolekom.emu.dk/Web-nyhedsarkiv/?templates=webkonf&ThreadID=47186F61F47BD 

Brugeroprettelse og brugerændringer på SkoleIT Cloud 2016-11-02T22:17:20+00:00

SkoleIT Cloud synkroniserer brugere med UNI-C / UNI-Login brugeradministration (www.brugeradministration.emu.dk). Det betyder, at når en skole foretager brugerændringer i UNI-C’s brugeradministration, vil brugerændringerne automatisk afspejles på SkoleIT Cloud og dermed på din skoles IT-system. Hvis skolen endvidere benytter Google Apps / Office 365, vil brugerændringerne også automatisk afspejles der.

> Gå til Brugeradministrationen


Vejledning vedrørende brugerhåndtering

Brugeradministrator-diagram

Synkroniseringen mellem UNI-C’s brugeradministration, SkoleIT Cloud og Google Apps / Office 365 betyder, at skolens brugeren blot skal benytte sit UNI-Login når der logges ind på følgende services:

  • Internetsider, hvor man skal benytte UNI-Login (fx. digitaleprøver mm)
  • Skolens trådløse netværk
  • Google Apps / Office 365 (hvis skolen benytter dette – kontakt SkoleIT for at komme igang)

Brugerens adgang til ovenstående services afhænger altså af brugerens “status” på UNI-C’s brugeradministration. Med status menes, om brugeren bliver: Oprettet, flyttet, deaktiveret eller slettet i UNI-C’s brugeradministration. Nedenfor er de fire former for brugerændringer samt deres konsekvenser for brugeren forklaret (klik evt. på links ovenform for at hoppe til de relevante afsnit).

 

Forklaring af brugerændringer samt konsekvenser for brugeren


Oprettet

Når en skole opretter brugere i UNI-C’s brugeradministration, bliver brugerne automatisk oprettet på SkoleIT Cloud samt Google Apps / Office 365. Dette sker indenfor ca. 3 timer, hvorefter skolen vil modtage en mail indeholdende brugernes kontooplysninger, klar til at printe ud og udlevere til de nye brugere.

Bemærk: Nyoprettede ansatte bliver IKKE oprettet på Google Apps / Office 365  før, skolen har udfyldt formularen på denne side.

Bemærk – Koder:  Grundet sikkerhed oprettes brugere med en nulstillet UNI-Login kode (standard koden) på SkoleIT Cloud samt i Google Apps / Office 365. Det betyder, at hvis brugerne tidligere har haft ændret sin egen adgangskode, kan denne kode ikke benyttes på skolens trådløse netværk eller til Google Apps / Office 365, før brugeren på ny har ændret adgangskode. Når brugeren har ændret, eller fremover ændrer, sin UNI-Login adgangskode, vil denne nye kode automatisk synkroniseres med både SkoleIT Cloud samt Google Apps / Office 365. (I det personlige brev til brugeren, som skolen modtager pr. mail, står dette yderligt forklaret)

Når en bruger har ændret sin adgangskode, vil brugeren have adgang til skolens services med den nye adgangskode efter:

Skolens servicesTid til adgang
Internetsider, hvor man skal benytte UNI-Login (fx. digitaleprøver mm)ca. 15 min.
Skolens trådløse netværkca. 20 min.
Google Appsca. 2-3 timer
Office 365ca. 1-2 timer

 


Flyttet

Hvis en bruger (typisk en elev) flyttes fra en klasse til en anden klasse i UNI-C’s brugeradministration, vil brugeren automatisk blive flyttet til den korrekte klasse på SkoleIT Cloud samt i Google Apps / Office 365. Dette sker indenfor ca. 3 timer, hvorefter skolen vil modtage en mail indeholdende en liste over flyttede brugere.

Umiddelbart vil en flytning af en bruger ikke have den store betydning for brugeren. Hvis skolen benytter Google Apps / Office 365 vil brugeren dog først få adgang til de e-mails / dokumenter mm der sendes/deles med en specifik klasse, før brugeren er blevet flyttet til denne klasse, jævnfør tidsangivelse i tabel ovenfor.

 

Deaktiveret

Hvis en bruger slettes i UNI-C’s brugeradministration, vil brugeren automatisk blive deaktiveret på SkoleIT Cloud. Efter 5 dage modtager skolen en mail indeholdende en liste over de brugere der vil blive deaktiveret. Efter yderlige 5 dage deaktiveres brugerne.

Når en bruger bliver deaktiveret på SkoleIT cloud, har det følgende betydning for brugeren.

Adgang til skolens services
Internetsider, hvor man skal benytte UNI-Login (fx. digitaleprøver mm)Ingen adgang
Skolens trådløse netværkIngen adgang
Google Apps / Office 365Adgang i 30 dage *
  • Brugeren har fortsat adgang til Google Apps / Office 365 i 30 dage, så brugeren har mulighed for at eksporterer sine data. Brugeren modtager en mail omkring dette indeholdende en vejledning til, hvordan ens data eksporteres. Der udsendes en mail 30, 20, 10 og 5 dage før brugerens konto slettes/suspenderes. Elevers konto slettes efter 30 dage og kontoen/data vil derefter ikke være mulig at genetablerer. Ansattes konto suspenderes efter de 30 dage, så den ansatte ikke længere har adgang til kontoen. SkoleIT kan dog genetablerer kontoen/data hvis skolen henvender sig til SkoleIT.

Bemærk

  • Hvis en skole i særlige tilfælde ønsker en bruger slettet  fra Google Apps / Office 365 øjeblikkeligt, skal skolen kontakte SkoleIT på: kontakt@skoleit.dk
  • Hvis en bruger er blevet deaktiveret ved en fejl, skal skolen kontrollere, at brugeren er at finde i UNI-C’s brugeradministration. Hvis brugeren ikke er at finde, skal skolen importerer brugeren på ny. Hvis brugeren er at finde, skal du kontakte SkoleIT på: kontakt@skoleit.dk

 

Slettet

Hvis en bruger slettes i UNI-C’s brugeradministration, vil brugeren automatisk blive slettet på SkoleIT Cloud. Dette sker efter 30 dage, hvorefter skolen vil modtage en mail indeholdende en liste over slettede brugere.

Når en bruger bliver slettet på SkoleIT cloud, har det følgende betydning for brugeren.

Adgang til skolens services
Internetsider, hvor man skal benytte UNI-Login (fx. digitaleprøver mm)Ingen adgang
Skolens trådløse netværkIngen adgang
Google Apps / Office 365Ingen adgang *
  • Brugeren har ikke længere adgang til Google Apps / Office 365. Elevers konto slettes og kontoen/data vil derefter ikke være mulig at genetablerer. Ansattes konto suspenderes, så den ansatte ikke længere har adgang til kontoen. SkoleIT kan dog genetablerer kontoen/data hvis skolen henvender sig til SkoleIT.

Bemærk

  • Hvis en skole ønsker en tidligere ansat fuldstændig slettet fra Google Apps / Office 365, skal skolen kontakte SkoleIT på: kontakt@skoleit.dk
  • Skolen kan ikke genbruge en tidligere ansats initialer, så længe denne er aktiv i Google Apps / Office 365.
Chromebook på SkoleWiFi 2016-11-02T22:17:18+00:00

Chromebooks-SkoleWiFiChromebook med personlige brugere tilsluttes SkoleWiFi således:

Tilslut “SkoleWiFi

Opsæt følgende manuelt:

Sikkerhed: “PEAP

Fase 2-godkendelse: “MSCHAPv2 

CA certifikat: “(ikke specificeret)

Identitet: Uni-login brugernavn

Adgangskode: Uni-login kode

Gæster på skolens netværk – SmartApp eller kursistlogin 2017-01-30T21:47:20+00:00

Kursusbruger

SkoleIT SmartApp

Vi anbefaler at benytte SkoleIT SmartApp i forbindelse med SkoleIT Netværk. Se SkoleIT SmartApp Vejledning


Det er fortsat muligt at benytte Kursistlogins

Fra //brugeradministration.emu.dk oprettes “Kursusbrugere” via Manuel administration.

Bemærk: Første gang du opretter en kursusbruger skal du give SkoleIT besked om at aktivere Kursister på jeres netværk. Efterfølgende kan du oprette alle de gæster/ kursusbrugere I har brug for på din skole. Du skal være administrator for din skole for at udføre dette.

Genregistrering af UNI-login adgangskode 2017-05-22T20:42:18+00:00

Genregistrering af din UNI-login adgangskode kan være nødvendig, hvis du har ændret din oprindelige UNI-login adgangskode. Følg følgende trin for at genregistrere din adgangskode.

  1. Gå til www.brugerprofil.emu.dk fra en enhed med internetadgang
  2. Klik på Skift adgangskode i højre side
  3. Udfyld felterne. Din nye adgangskode må gerne være den samme som den nuværende.
  4. Klik på Skift
  5. Afvent 1-2 timer og din nye kode er registreret på skolens netværk.
Tilslut skolens egne computere og enheder (Windows, Mac, iPad, Android-tablet mv.) 2016-11-02T22:17:20+00:00

Log skolens enheder på det trådløse netværk

Ikke personlige computere og tablets som benyttes af flere brugere tilsluttes netværket “ANDET”.

Kontakt SkoleIT for en krypteringsnøgle.

Prøvenet – Online ordbøger og print ved prøver 2017-01-30T21:39:16+00:00

Kontakt SkoleIT omkring hvad I ønsker at eleverne har adgang til. Så tilrettelægger vi det inden prøven begynder.

Kun eleverne netværk vil blive berørt. Ansatte har normal adgang til internettet ved “Prøvenet”.

Bemærk: Det er ikke muligt at benytte Google Apps og online print i forbindelse med Prøvenet (begrænsning af adgang til internetet). En alternativ printløsning er derfor nødvendig. Kontakt SkoleIT for råd og vejledning.

Se Opsæt direkte print fra din computer

Print fra Tablet og Smartphones – iOS og Android 2016-11-02T22:17:20+00:00

Installer app’en Google Drev på din tablet eller smartphone. Åben app og find dit dokument. Du finder udskriv ved tryk på i 

foto 1 foto 2

foto 3 foto 4

foto 5

SmartApp – brugervejledning 2017-01-30T22:13:15+00:00

Brug SmartApp til Nattelukning, Facebookbegrænsning, Gæstelogin og EventWiFi.

Læs SkoleIT SmartApp vejledning – Brugerguide

Læs om SkoleIT SmartApp

SkoleIT-Smart-App

Skolekom – Overfør gamle mails til Gmail – Google Apps Edu 2016-11-02T22:17:19+00:00

Hvis du har fået indstillet din Skolekom mail til at omdirigere e-mails til din Google Gmail konto, vil alle e-mails du modtager på din Skolekom adresse, efter du har opsat skolekom til omdirigering, blive sendt til din Google Gmail konto. Hvis du i midlertidig også ønsker dine gamle e-mails fra Skolekom hentet ind i Google Gmail, kan du gøre følgende:

Tilgå avancerede indstillinger

  1. Log på Gmail og klik på pilen ved siden af “tandhjulet”
  2. Klik på indstillinger

1-Import_Emails_1_570px

Tilgå “konti” under avancerede indstillinger

  1. Klik på “Konti”
  2. Klik på “Tilføj en POP3-email-konto som du ejer”
2-Import_Emails_2_570px

Midlertidig tilføjelse af din Skolekom e-mail til Google Gmail – Part 1

  1. Skriv din Skolekom e-mail adresse
  2. Klik “næste trin”
3-Import_Emails_3_570px

Midlertidig tilføjelse af din Skolekom e-mail til Google Gmail – Part 2

  1. Indtast dit UNI-Login/Skolekom brugernavn
  2. Indtast din UNI-Login/Skolekom adgangskode
  3. Skriv følgende i feltet: “pop3.skolekom.dk”
  4. Afkryds feltet “Efterlad en kopi af hentede meddelelser på serveren”
  5. Klik “tilføj konto”
4-Import_Emails_4_570px

Midlertidig tilføjelse af din Skolekom e-mail til Google Gmail – Part 3

  1. Afkryds feltet “NEJ”
  2. Klik “udfør”
5-Import_Emails_5_570px

Afhentning af mail og efterfølgende sletning af konto

  1. Google Gmail henter nu alle dine e-mails fra din skolekom konto
    Afhængig af hvor mange mails du har liggende på skolekom kan det tage fra 5 min. til en time.
    Dine e-mails vil løbende tikke ind under din indboks
  2. Når der ikke længere står “tjekker  e-mail”, skal du slettet kontoen igen. Klik “Slet”
    Grunden til det er, at du i forvejen får omdirkigeret mails fra Skolekom, og
    nye e-mails skal derfor ikke hentes igen.OBS: Der vil være nogle stykker af dine nyeste e-mails der efterfølgende er hentet 2 gange.
    Dette skyldes de både er blevet “omdirigeret” og nu også “hentet”
    Nye e-mails vil ikke længere være dobbelt, efter du har slettet kontoen igen (se 2 ovenfor) 

6-Import_Emails_6_570px

 

Kontakt SkoleIT hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp.

Skolekom – Omdirigering af mails fra Skolekom til Gmail / Office 365 2017-01-30T21:21:13+00:00

Nedenstående guide viser hvordan du kan omdirigerer mails fra SkoleKom til din personlige mailkonto. Når du laver en omdirigering af mails, bibeholder du en kopi af dine mails i SkoleKom, men får samtidig dine mails tilsendt til din personlige mailkonto. For at din skolekom mailbox ikke bliver fuld, skal dine mails i skolekom derudover sættes til at blive slettet efter 30 dage. Nedenfor vises først hvordan du laver en omdirigering af mails og derefter hvordan du sætter sine skolekom mails til automatisk at blive slettet efter 30 dage.

Omdirigering af mails fra skolekom til din nye personlige mailkonto

Sådan gør du efter du har åbnet SkoleKom via ikonet på dit skrivebord (se også billede).

1. Vælg “rediger” fra topmenuen

2. Vælg “indstillinger” helt i bunden og derefter “meddelelser” i fanebladet

3. Vælg “omdiriger” og vælg ”Ja” i de tre felter ovenover

4. Skriv din personlige E-mail adresse (fx mv@kornmodrealskole.dk) og afslut ved at trykke OK

1-SkoleKom-Omdiriger

Opsætte skolekom til automatisk at slette mails efter 30 dage

Alle de mails der bliver sendt til din skolekom adresse videresendes til din personlige mail konto. Derudover forbliver en kopi liggende på skolekom. Idet skolekom ikke giver en ret meget plads (mb) til at opbevare mails, er det nødvendigt at slette nogle af alle disse mail-kopier på skolekom. Hvis man ikke får slettet kopierne, risikerer man at ens skolekom adresse bliver fuld hvilket resulterer i, at folk ikke længere kan sende mails til din skolekom adresse.

Derfor er det nødvendigt at opsætte skolekom til løbende at slette mails. Husk at alle dine mails også ligger på din personlige mailkonto, hvor der er masser af plads, så du mister ikke mails ved denne opsætning.

Sådan gør du efter du har åbnet SkoleKom via ikonet på dit skrivebord (se også billede).

  1. Højreklik på mail-box ikonet
  2. Vælg “tilladelser”
  3. I den boks der popper op, skal du udvide boksen ved at klikke på den lille pil (se nedenfor)
  4. Skriv 30 i feltet “meddeleses udløbstid”
  5. Luk boksen ved at klikke på den røde knap for at afslutte,

2-skolekom-guide-SkoleIT

Opsætning af Office 365 Exchange mail – iPad, iPhone, Outlook mm. 2016-11-02T22:17:19+00:00
Tilføj delt mailkonto i Outlook Web App 2016-11-02T22:17:19+00:00

Hvis flere skal have adgang f.eks. til skolens officielle mailadresse eller lignende konti, kan disse tilføjes således.

Office365 – Tilføj delt mailkonto i Outlook Web App

Kontakt SkoleIT for tilpasning af adgangsrettigheder på den konkrete mailkonto.

Opret nye brugere – Inviter til delte mapper 2017-05-16T13:42:56+00:00

Tilknyt nye elever og ansatte til skolen

Uni-login og adgang til netværk

  1. Opret eller tilknyt nye elever med til skolen med UNI-login i //brugeradministration.emu.dk – 2 timer senere kan eleven logge på det trådløse netværk samt på skolens eget Google Apps domæne.
    Bemærk: Dette kan ske automatisk via EDB-Brugsen
  2. Du modtager efterfølgende en kort vejledning pr e-mail som du kan udlevere til brugeren.

Inviter nye brugere til Delte mapper i Google Drev

  1. Log ind på Google.dk som adminstrator@ditdomæne.dk
  2. Højreklik på mappen Ansatte eller Elever og gå til delingsindstillinger for mappen
  3. del-i-googleappsInviter nye brugere ved at indtaste emailadresse (alternativ gruppenavn fx xx-elever eller xx-klasse)
  4. Tryk Del og gem med markering i giv personer besked via email
  5. Ryd op ved at fjerne enkeltstående brugere fra igen således at kun grupper og ejeren er angivet. (Ovenstående tjener alene som invitation til mappe)

Godt igang som bruger på Cloudroom | Google Apps

Hjælp nye elever og ansatte igennem disse kortfattede guides. Det er vigtigt for en god opstart:)

  1. Gennemfør “I gang med Cloudroom” (Første login og adgang til Cloudroom)
  2. Gennemfør “I gang med Google Drev” (Delte mapper og Mit drev)